EU abroncsminősítés

2012 novemberétől az európai uniós szabályozás szerint minden, az EU-ban értékesített új autógumi-abroncson kötelező lesz a gumiabroncsokat besoroló címke.  Az új abroncsjelölés nem csak a vásárlók tájékoztatását segíti, de nagy kihívás elé állítja az autógumik gyártóit is. Az európai abroncscímke hasonlít a háztartási gépek energiahatékonysági jelöléséhez használt címkékhez.  Az autógumik címkéjén az „A" (zöld színnel jelölt) besorolás jelzi az adott kategóriában a legjobb, míg a „G" (piros színnel jelölt) a legrosszabb teljesítményt.

A gumiabroncs gördülési ellenállása

Rolling Resistance

A gépjárművek üzemanyag-fogyasztása és ezáltal a széndioxid kibocsátása szoros összefüggésben áll a gumiabroncs gördülési ellenállásával. A gördülési ellenállás tulajdonképpen nem más, mint a vezetés közben az útfelület és a gördülő autógumi között folyamatosan fennálló hatás. Miközben az autógumi futófelülete érintkezik az útfelülettel minden fordulatnál deformálódik és torzul. Ez az alakváltozás az autógumi felmelegedésével és energia leadásával jár. A gördülési ellenállás leküzdéséhez vonóerő szükséges. A vonóerő létrehozásához pedig üzemanyag.

A gördülési ellenállás leküzdése a gépkocsik üzemanyag-fogyasztásának kb. 20%-át teszi ki. Tehát minél nagyobb a gördülési ellenállás, annál több üzemanyag szükséges a megfelelő vonóerőhöz.

Ebből jól látható, hogy az alacsony gördülési ellenállással rendelkező abroncsok segíthetik az üzemanyag megtakarítást.

Az abroncscímke jelölése szerint az „A" osztályba tartozó, alacsony gördülési ellenállással rendelkező autógumik, akár 7,5%-kal is csökkenthetik a gépjármű üzemanyag-fogyasztását a „G" osztályba tartozókhoz képest.

A gumiabroncs tapadása nedves útburkolaton

Wet grip

  

A fékút az a távolság, amelyet egy adott sebességgel haladó gumiabroncs a fékezés pillanatától számítva a teljes megállásig megtesz. A fékút hosszát a sebességen kívül az autógumi és az útfelület állapota is befolyásolja. A kiváló nedves tapadással rendelkező gumiabroncsok féktávolsága nedves utakon rövidebb. A gumiabroncs címkén a fékút nagyságára utaló besorolást „A"-tól „G"-ig adják meg. Az „A" minősítés a legkisebb, míg a „G" a legnagyobb fékutat jelenti. Az egyes kategóriák közötti eltérések a 3 métertől a 6 méterig terjednek a gépjármű 80 km/h-ról történő lefékezése esetén. Így az a „A" és a „G" kategóriába sorolt abroncsok fékútja közötti eltérés nedves útfelületen több mint 20 méter lehet.

 

  

A gumiabroncs által keltett gördülési zaj

External noise

A közúti forgalom zajának (ami nem csak zavaró, de egészségkárosító hatású is) egyik forrása az autógumik  gördülés által keltett saját zaja, melyet decibelben (dB) mérnek. Minél több fekete ívet találunk a címkén, annál zajosabb az adott abroncs. Az ívek száma az autógumi különböző zajkibocsátási csoportba történő besorolását mutatja.

Jelenleg 3 besorolási osztály létezik:
- 1 fekete ív jelöli azokat az autógumikat, amelyek külső zajkibocsátása alacsonyabb, mint a 2012-2016 között bevezetésre kerülő európai határértékek
- 2 fekete ív látható azokon a gumiabroncsokon, amelyek zajkibocsátása megfelel a jövőbeni  európai korlátozásnak
- 3 fekete ív található azokon a gumikon, amelyek külső zajkibocsátása 3 decibellel meghaladja a jövőbeni határértéket, de megfelel a jelenlegi európai szabályozásnak

Yokohama BluEarth szórólap

Yokohama BluEarth szórólap